فرهنگستان و معرفی قومیت های استان کرمانشاه همراه سوغات سرای مصطفی احمدی و پسران

فرهنگستان و معرفی قومیت های استان کرمانشاه همراه سوغات سرای مصطفی احمدی و پسران

فرهنگستان و معرفی قومیت های استان کرمانشاه همراه سوغات سرای مصطفی احمدی و پسران
جشن انار کرمانشاه-پاوه
جشن انار هر سال در اواسط پاییز و پس از اتمام چیدن محصول، باغداران شهرستان پاوه مراسم ویژه‌ای به نام جشن انار برگزار می‌کنند.
فسلفه پیدایش این آیین‌ها جدا از شکرگذاری به درگاه ایزدمنان برای برداشت محصول، احترام و تقدس به طبیعت و همچنین موهبت‌های آن است. این آیین وام گرفته از جشن باستانی خرمی انارانه است که در گویش کردی به آن هنارانه گفته می‌شود.
زردویی ، روان یا روان زدویی که همچنین با نام آتورگه نیز شناخته می شود، روستایی از توابع بخش باینگان شهرستان پاوه در استان کرمانشاه ایران است.
این روستا در دهستان ماکوان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱٬۰۷۸ نفر (۲۵۸خانوار) بوده است.
روستای زردویی از روستاهای ماقبل اسلام می باشد و به عقیدهٔ مردم روستا نام زردویی به معنای زرتشتیان است و همچنین نام پیشین آن یعنی آتورگه نیز به معنای آتشکده می باشد. همچنین یک قرآن خطی دستنویس مشهور به «قرآن بایِن» در این روستا روستا وجود دارد که با توجه به بررسی های به عمل آمده و برابر نظر کارشناسان، قرآن باین متعلق به دوره تیموریان می باشند و از آنجا که به مرور زمان صفحاتی از آن ها از بین رفته است نام و نشان نویسنده و تاریخ نگارش آن ها به درستی معلوم نیست، قرآن باین اینک در مسجد جامع روستای زردویی نگه داری می شود و همواره از سوی علاقه مندان مورد بازدید قرار می گیرد. روستای زردویی از قدیمی ترین روستاهای بخش باینگان بوده و وجود گور دخمه های متعلق به قبل از اسلام و مقبره “آما مِدران” که به روایتی برادر پیر میکائیل و یا یکی از بزرگان دینی آن زمان بوده در روستای زردویی، شاهدی بر این مدعاست.‌ ‌
🔴کارگاه و فروشگاه‌ مصطفی احمدی و پسران

  • 20 خرداد 1399
  • نویسنده: مدیر
  • تعداد نمایش ها: 368
  • نظرات: 0
Print
برای دادن نظر لطفا وارد شوید و یا ثبت نام کنید

انتخابگر پوسته

دی ان ان